Affärsidé

– Att hjälpa idrottare, såväl elit som motionär till bättre prestation. Detta med produkter som vetenskapligt påvisats vara effektivast på marknaden.

halvbil

Tomas har ordet
Efter 11 års idrottande på elitnivå (bl. a 10 VM, 9 EM i triathlon) slog det mig hur lite kunskap elitidrottare hade om kosten och dess betydelse för prestationen.
Under denna period hade jag olika avtal, vilka förutom bättre ekonomi gav mig fria produkter mm. Dessa produkter hade förutom häftiga namn, ett innehåll som du finner i godisbitar eller softdrinks på närmaste bensinstation…

Att man kunde satsa så mycket kraft på sin egen träning och utrustning för att sedan inte lyckas prestera sitt bästa, både när det gäller att tillgodogöra sig träningen eller på tävlingar. Tro mig, det finns många elitidrottare (även deras tränare, läkare) som liksom de flesta av oss går på reklamen om hur saker och ting hjälper dig att prestera bättre.
Man betalar dyra pengar för produkter som utlovar både det ena och det andra, det finns även produkter som kan få dig att prestera sämre…

Hur gör man för att hitta rätt i djungeln av uttryck, att förstå att man får det man vill ha för pengarna? Man använder ju trots allt produkterna för att prestera bättre. Hur förstår man att de flesta preparat (sportdrycker) alla innehåller samma råvaror (maltodextrin, glukossirap, socker etc..) Det som i regel skiljer är smakämnen, namn och framför allt priset.
Man bör testa sig fram, lära sig att läsa näringsdeklarationer på förpackningar. Framför allt kan man kräva av tillverkarna att de redovisar belägg för sina påståenden om sina ”revolutionerande” produkter.
Bara en sådan sak som att de visar att vi orkar hålla på längre med deras produkter jämfört med att dricka vatten under träning/tävling påvisar att de tror att vi konsumenter är dumma…

Vi säger inte att våra produkter är bäst just för dig, du kanske klarar dig med hjälp av god kost. Men håller du på med konditionsidrott/uthållighetsidrott så kan vi lova att vi ligger före, och att vi inte tummar på kvalitén.

Du ser sällan annonser från oss, vi sponsrar ingen med fria produkter, varför?
All marknadsföring kostar pengar och skall därför i slutändan betalas av dig som konsument.
Varför sponsra, när eliten betalar för bättre prestation? (Det är väl naturligt att de vill prestera goda resultat).
Det var ingen slump att minst 110 medaljörer i OS i Peking 2008 och ännu fler i London 2012 och Rio 2016 handlade sin energi från oss. De eller deras läkare förstår vad det handlar om, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk…
Välkommen att testa oss!!

Tomas Gustavsson
Energikakan AB