Löpning

 

Inom långdistanslöpning är det viktigt med fyllda kolhydratdepåer i kroppen. Inför t ex Stockholm Marathon börjar laddningen tre dagar innan loppet, på samma sätt som nedan.

 

Kolhydratuppladdning

 

Börja ladda 2 dagar innan loppet med 1 portionspåse Vitargo Carboloader på förmiddagen och 1 påse under eftermiddagen. Totalt 2 påsar (~3 dl pulver). Ät normala portioner mat, gärna med ris el. pasta.

 

Dagen innan, ladda med 1 påse Vitargo Carboloader på förmiddagen och 1 portionspåse Vitargo+Electrolyte på eftermiddagen för att säkerställa mineralbalansen i kroppen. Ät normala mängder mat, gärna med ris eller potatis.

 

Tävlingsdag 

Ät ett mindre mål mat till frukost (undvik fullkornsprodukter), och sedan en lättare lunch. Det är sedan lämpligt att smådricka Vitargo Carboloader el. Vitargo+Electrolyte fram till ca 1 timme innan start. Överdriv inte drickandet – lagom är bäst. Du kan även äta små bitar av Vitargo 323 Energy bar, som stabiliserar blodsockret och gör att magen känns lätt och fin.

 

Tar du med egen sportdryck i midjebälte, rekommenderar vi Vitargo+Electrolyte och/eller Vitargo Professional. Blanda den lite mer koncentrerad än vad som anges på instruktionerna. Det är lätt att komma åt vatten längs banan – men inte alltid en sportdryck magen tål. Drick den koncentrerade sportdrycken innan vätskekontrollen, och tag 1-2 muggar vatten till. Vitargo gel kan vara ett komplement att ta med till sportdrycken (intas var 30 min). Tänk på att ta ett par muggar vatten till gelen på stationerna för att få rätt balans av kolhydrater och vätska. För att få ett jämnt intag bör energi och vätska intas var 15-20 minut under hela loppet!

 

Vid målgång för snabb återhämtning, drick 1 portion Vitargo POST så fort du har möjlighet (den ger dig 68 g kolhydrater och 24 g protein), eller Vitargo Performance Bar/Vitargo Protein bar (barsen ger dig ca 16-20 g protein och 32 g kolhydrater). Då har du börjat återhämtningen på ett bra sätt. Nu återstår en välförtjänt komplett måltid!

 

OBS! Vitargo är ett tillskott till den vardagliga kosten, inom ett par timmar efter tävling/träning bör en välbalanserad måltid intas. Slarva inte med maten om du är inne i en intensiv träningsperiod!

 

 
Vitargo under träningsläger 

Med ett tufft träningsschema ökar risken för överträning. För att undvika detta är en snabb ÅTERHÄMTNING efter träning och tävling viktig. Fyll på med kolhydrater så fort du har möjlighet, gärna i kombination med protein. Vitargo återladdar glykogen (energi) i musklerna minst 70% snabbare än t ex vanligt förekommande kolhydrater i sportdrycker och läsk[1]. Vi rekommenderar Vitargo POST.
 
[1 Glykogeninlagringshastighet i muskel efter vätskeintag innehållande kolhydrater med låg respektive hög molekylvikt. "Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses". Abstract i European Journal of Applied Physiology.Volume 81 Issue 4 (2000) pp 346351]

 

- Vitargo POST, tag 1 portion direkt efter träning för att optimera återhämtning och muskelreparation.

Produktförslag i denna text