Triathlon

 

VITARGO FÖR TRIATHLETER 


Ett normalt träningspass på 1-1,30 tim kräver i regel inte någon större mängd energitillförsel under träning, om man under dagen ätit och druckit ordentligt.

För triathleter blir träningsmängden oftast stor, då det är tre idrottsgrenar som ska tränas. Därför är det viktigt att tillföra energi om passen blir längre än 1,30 timmar. Detta för att behålla skärpa och ork när kolhydratdepåerna i kroppen börjar sina. Efter ett pass intas någon variant av återhämtningsprodukt om passen blir fler än 4-5 per vecka, t ex Vitargo Post eller Vitargo Protein bar.

 

För ett pass på 3-4 timmar effektiv cykeltid i lugnt tempo, så rekommenderar vi ett intag av ca 4-6 dl vätska i timmen, i form av sportdrycken Vitargo +Electrolyte. Du blandar 1/4 till en 1/2 portion pulver per 750 ml flaska, just för att maximera den mitokondriella tillväxten, fettmetabolismen och den muskulära uthålligheten. Vill man inte dricka sportdryck under de lugna långpassen kan man istället äta småbitar av Vitargo Endurance bar och/eller Vitargo 323 Energy bar som intas med vatten.
För hårdare tempopass/långpass så rekommenderar vi 1 portion per 750 ml flaska i timmen för att hålla rätt vätske- och energinivå. 

 

För triathleten finns två effektiva sportdrycker, Vitargo +Electrolyte med mineraltillsats, eller vid tävling och extremt tuffa pass, Vitargo Professional. Du kommer att märka skillnad, speciellt om du inte druckit sportdryck tidigare. Du kan hålla tempot under längre tid, och du sliter inte ut kroppen på samma sätt som om du kör dig tom på energi.
På cykel kan man kombinera Vitargo bars med sportdryck. Vitargo Endurance bar eller Vitargo 323 energy bar är speciellt framtagna för idrottarens behov, och de har inget chokladöverdrag eller annan coating som kan kladda varma träning/tävlingsdagar.

Vitargo Gel är den förpackning som lämpar sig bäst för löpning. En gel håller energin uppe i ca 35-45 minuter, beroende på intensitet och personens kroppsvikt. En energireserv som självklart också tas med på cykelmomentet, i fall att sportdryck och bars tar slut. Tas med fördel tillsammans med vatten.

 

 

TÄVLINGSMOMENTET

 
Ett långdistanstriathlon, t ex Ironman Kalmar, kostar förutom sveda och värk mycket energi. Energin motsvarar mycket mat, ungefär vad du annars äter under 2-3 dagar beroende på hur mycket du tränar. A och O är en  ordentlig kosthållning dagarna innan loppet, men det kan vara problematiskt att öka matintaget om man inte är van att äta stora mängder mat. Svaret på detta är kolhydrater i dryckesform (mer om detta senare), om du vill slippa äta pasta tills du blir fyrkantig. 
 
Hur genomför jag en kolhydratuppladding inför tävlingen? Börja uppladdningen i samband med ett träningspass. Viktigt är att direkt efter avslutat träningspass dricka en kolhydratlösning, gärna med protein, exempelvis Vitargo POST. Detta för att snabba på återhämtningen och påbörja laddningen. De tre närmsta dagarna innan tävling innebär kolhydrater i stora mängder, ca 600 g per dag. Detta motsvarar minst 2,5 kg pasta eller 4,9 kg potatis (!) och ett gott tips är därför att inta en del av dessa kolhydrater genom dryck (se nedan). Viktigt att veta är att kolhydratlösningar är ett komplement till din dagliga kost, och ersätter därför inte dina vanliga måltider! Ät normala portioner, precis som du är van vid och komplettera med Vitargo Carboloader.

 

 

GUIDE UPPLADDNING                  FLER TIPS PÅ VITARGO.SE

 

4 dagar innan START Träna igenom hela kroppen, drick direkt efter avslutat pass 1 portionspåse Vitargo Carboloader eller 1 portion Vitargo POST. Väl hemma, laga till en välkomponerad måltid innehållandes något kolhydratrikt, t ex pasta, potatis eller ris. 
 
3 dagar innan START Nu börjar kolhydratladdningen ordentligt. För att slippa en massa "onödigheter" i tarmarna kan man undvika att ta för stora portioner av pastan, potatisen eller riset. Använd istället kolhydrater i lösning som komplement. Ät alltså normala portioner mat. Mellan måltiderna, vispa upp 1 påse Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte och drick. Du ska dricka totalt 2 påsar (2x~75 g pulver) under dagen. Du kommer att märka att toalettbesöken blir tätare, det är BRA, vätska är viktigt när kroppen ska lagra muskelglykogen. (Sparsam träning under laddningen.)
 
2 dagar innan START Drick 2 påsar Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte under dagen.
 
Dagen innan TÄVLING Drick 2 påsar Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte under dagen.
 

 

UNDER TÄVLING 
 
IRONMAN-distanser Simmomentet: Inta några deciliter Vitargo +Electrolyte innan simstart.

 

Cykelmomentet: Förbered sportdrycken Vitargo+Electrolyte i flaskorna på cykeln. Eftersom det är individuellt hur mycket dryck den aktive behöver, ger vi ett förslag på 6-8 dl sportdryck och 1 gel eller ½ Vitargo bar per timmes cykelmoment. Någonstans 80-100 g kolhydrat/timme kan ses som ett riktmärke. Beroende på väder behövs mer eller mindre vatten som ska ersätta vätskeförlust genom svettning. Senare delen av cykelmomentet kan med fördel sportdrycken Vitargo Professional med koffein och BCAA användas. Sköts energi och vätskeintag under cykelmomentet har man goda förutsättningar att lyckas under löpmomentet.

 

Löpmomentet: Vitargo Gel ger effektivt energi under löpningen om man är orolig att inta energin som serveras under tävlingen. Lopp erbjuder i regel olika sportdrycker och gel, har man förberett sig på hemmaplan att inta Vitargo gel och vatten, vet man hur kroppen reagerar under tävling på energiintaget. En gel och vatten var 30-40 minut kan vara ett riktmärke. För personer med känslig mage rekommenderas att Vitargo Electrolyte/Professional tas med i vätskebälte under löpmomentet.

 

Efter loppet: Vitargo POST är en återhämtningsdryck med Vitargo och vassleprotein. Ta 1 portion om du har möjlighet så fort som möjligt efter målgång.
Lycka till!   

Produktförslag i denna text