Ishockey

 Hockey

 

Med korta intensiva ruscher och snabba byten ger ishockey hög puls som gör att man svettas mycket. Det är då av yttersta vikt att man får i sig vätska och energi i ett jämnt flöde för att fysiskt prestera på topp, och för att orka hålla fokus under den tid som krävs.
 
Med en sportdryck som Vitargo Electrolyte eller Vitargo Professional tillgodoser man effektivt muskler och hjärnas glukosbehov, så att koncentration och ork är på topp under hela matchen. Sett över säsong bör man se att trupper som skött den dagliga kosten och energiintag i samband med träning/match drabbas av färre infektioner och överträningssymptom. Med andra ord, kostens betydelse är lika stor som träning och vila! 

 

Vitargo under träningsläger eller turnering 

Om laget har ett tufft träningsschema ökar risken för överträning. För att undvika detta är en snabb ÅTERHÄMTNING efter träning och match viktigt. Fyll på med kolhydrater så fort du har möjlighet, gärna i kombination med protein. Under turneringar eller tuff matchning sjunker i regel kolhydratdepåerna i kroppen, och blir de riktigt låga ökar risk för skador och infektioner. Vitargo återladdar glykogen (energi) i musklerna minst 70% snabbare än t ex vanligt förekommande kolhydrater i sportdrycker och läsk [1]. Dessutom är den skonsam mot magen. För att så snabbt som möjligt starta kroppens inlagring av glykogen rekommenderas Vitargo+Electrolyte/Vitargo Professional som sportdryck under aktivitet, samt Vitargo Post som återhämtningsdryck. Läs vidare under Match

 

OBS! Vitargo är ett tillskott till den vardagliga kosten, inom ett par timmar efter match/träning bör en välbalanserad måltid intas. Om en intensiv träningsperiod pågår räcker det inte med mackor och O´Boy! Slarva inte med maten!

 

[1 Glykogeninlagringshastighet i muskel efter vätskeintag innehållande kolhydrater med låg respektive hög molekylvikt. "Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses". Abstract i European Journal of Applied Physiology.Volume 81 Issue 4 (2000) pp 346351]

 

2 träningstillfällen/dag
1:a passet: Under aktivitet dricker man Vitargo Electrolyte som sportdryck. Efter fyller man på med 1 portion av Vitargo Carboloader, Vitargo +Electrolyte eller Vitargo Post för att återställa glykogendepåerna.

 

2:a passet eller match: Vitargo Professional eller Vitargo+Electrolyte intas lämpligen under samtliga perioder. 1 portion Vitargo Post intas direkt efter matchen för att påskynda återhämtning. (Dricker du sportdryck under matchen orkar du bibehålla koncentration tiden ut. Intas bara vatten ökar risken att orkeslösheten kommer smygande under sista perioden.)

 

1 träningstillfälle/dag
Efter tuff konditionsträning, är det lämpligt att dricka 1 portion av Vitargo Carboloader eller Vitargo Post direkt efter passet. 

 

 

Match

Dagen före match kan du kolhydratladda med 1 påse Vitargo Carboloader, som du dricker under kvällen. Detta motsvarar ungefär 3 tallrikar extra med pasta!

 

Under match dricker man lämpligen sportdryck som Vitargo Electrolyte eller Vitargo Professional. Vi rekommenderar att drycken intas redan under uppvärmning. I paus föredrar en del spelare något ”matigare”, och bars som Vitargo Endurance bar eller Vitargo 323 Energy bar fungerar då utmärkt.

 

Efter slutsignal är det viktigt att påbörja återhämtningen snabbast möjligt. Vi rekommenderar Vitargo Performance bar eller Vitargo Protein bar om man vill ha något att äta, och Vitargo Post om man föredrar något att dricka. (Barsen ger dig ca 16-20 g protein och 32 g kolhydrater, Vitargo Post 24 g protein och 68 g kolhydrat).
 
Vitargo för ökad muskelmassa

Om du som hockeyspelare behöver lägga på dig ytterligare muskelvikt måste energin du får i dig överstiga energin du gör av med. Detta kallas att befinna sig i positiv energibalans. Flertalet aktiva idrottare upplever det jobbigt att äta stora mängder mat, framför allt ökade mängder av ris, pasta eller potatis. Istället för att två- eller tredubbla portionerna, intas Vitargo mellan måltiderna, och/eller före- efter träningarna. Man äter sedan normala portioner mat. Vi rekommenderar Vitargo Post eller Vitargo +Creatine. Kreatin har visat sig ge snabba viktökningar, då kreatin och vätska ansamlas i muskeln och ger de förutsättningar som behövs för att öka i muskelmassa.
 
Kreatin

Glykogen och kreatin är två olika energireserver för musklernas arbete. Glykogen är energireserven vid utdraget fysiskt arbete, kreatinreserven tas i bruk då musklerna behöver en mycket snabb men kortvarigt intensiv/explosiv energiförsörjning som t ex vid sprintlopp.
Kreatin har i vetenskapliga studier bl a visat sig kunna öka muskelstyrkan samt att repetitionstempot bibehålls under längre tid under fysiskt arbete. Med vetenskapliga studier som grund har den effektivaste blandningen av kolhydraten Vitargo® och kreatin tagits fram.

 

Under 4-6 veckor, under en intensiv träningsperiod med vikter och specifik hockeyträning rekommenderar vi följande:

 

Uppladdningsfas

Dag 1-4: Drick 1 portion Vitargo +Creatine på förmiddagen, drick sedan ½ portion ca 15 min innan träning och efter träning tas ½ portion Vitargo +Creatine.

Om du har vilodag, drick 2:a portionen under eftermiddagen.

 

Dag 5 och framåt:

1 portion intas totalt under dagen, träningsdagar tas ½ portion Vitargo +Creatine 15 min innan träning, och resterande halva efteråt.

Vilodagar tas portionen någon gång under dagen.

Övrigt: När uppladdningsfasen, dag 1-4 är över, kan det vara lämpligt att under dagen använda Vitargo Post som mellanmål, alternativt återhämtningsdryck efter träning.