Om Vitargo
Energikakan AB
– vi har servat eliten med sportnutrition sedan 1995
Affärsidé - att hjälpa idrottare, såväl elit som motionär till bättre prestation. Detta med produkter som vetenskapligt påvisats vara effektivast på marknaden.
Energikakan AB startades av Tomas Gustavsson 1995 när han som elitaktiv fram till 1994 inom triathlon stött på allehanda energitillskott som inte alltid motsvarade förväntningarna.
Något som motsvarade förväntningarna var en ny typ av sportdryck/pulverdryck Tomas var testpilot för tillsammans med andra elitaktiva åren 1992-1994 (bl.a. Håkan Westin och Maria Brandin). När Vitargokolhydraten släpptes på marknaden under namnet Carbomax och då till en början främst för elitatleter, var tidiga användare svenska fotbollslandslaget 1994, svenska Davis Cup-laget i tennis och svenska kanotlandslaget. Pulvret bestod av en specialstärkelse Lyckeby Stärkelsen tagit fram efter en förfrågan från uthållighetsidrottare som upplevde att kolhydrattillskott och sportdrycker som fanns att tillgå kunde ge obehagskänslor under träning och tävling. Elitatleterna blev inte besvikna, alla tyckte sig märka förbättringar i prestation, uppvätskning och snabbare återhämtning än vad de upplevt med andra kolhydrater de använt.
Herrfotbolls-VM 1994 i USA spelades under tryckande hetta och resulterade i ett VM-brons för Sverige. Truppen drack Vitargostärkelsen och det bidrog förmodligen med att återställa vätske- och energibalans effektivare än de andra kolhydrater som brukats innan.
Två följande kliniska studier som publicerades i slutet av 1990-talet på Vitargokolhydraten visade att så var fallet 1,2. Det idrottarna tyckte sig uppleva, det fanns en sanning i det.
Uthållighetsidrottarna Tomas Gustavsson (triathlon, långdistans) och Håkan Westin (långlopp i skidor, vunnit 2 Vasalopp) kände under träning och tävling att de kunde hålla sitt tempo längre med Vitargo i kroppen samt kände sig fräschare i muskulaturen till nästa träningspass 3. Eller för att citera Tomas upplevelse på Watt-cykeln:
”Wow-här märktes skillnad på testcykeln i watt och uthållighet!”
Tomas har ordet
Efter 11 års idrottande på elitnivå (bl. a 10 VM, 9 EM i triathlon) slog det mig hur lite kunskap elitidrottare hade om kosten och dess betydelse för prestationen.
Under denna period hade jag olika avtal, vilka förutom bättre ekonomi gav mig fria produkter mm. Dessa produkter hade förutom häftiga namn, ett innehåll som du finner i godisbitar eller softdrinks på närmaste bensinstation…
Att man kunde satsa så mycket kraft på sin egen träning och utrustning för att sedan inte lyckas prestera sitt bästa, både när det gäller att tillgodogöra sig träningen eller på tävlingar.
Tro mig, det finns många elitidrottare (även deras tränare, läkare) som liksom de flesta av oss går på reklamen om hur saker och ting hjälper dig att prestera bättre.
Man betalar dyra pengar för produkter som utlovar både det ena och det andra, det finns även produkter som kan få dig att prestera sämre…
Hur gör man för att hitta rätt i djungeln av uttryck, att förstå att man får det man vill ha för pengarna? Man använder ju trots allt produkterna för att prestera bättre. Hur förstår man att de flesta preparat (sportdrycker) alla innehåller samma råvaror (maltodextrin, glukossirap, socker etcetera…) Det som i regel skiljer är smakämnen, namn och framför allt priset.
Man bör testa sig fram, lära sig att läsa näringsdeklarationer på förpackningar. Framför allt kan man kräva av tillverkarna att de redovisar belägg för sina påståenden om sina ”revolutionerande” produkter.
Bara en sådan sak som att de visar att vi orkar hålla på längre med deras produkter jämfört med att dricka vatten under träning/tävling visar på att de tror att vi konsumenter är dumma…
Vi säger inte att våra produkter är bäst just för dig, du kanske klarar dig med hjälp av god kost. Men håller du på med konditionsidrott/uthållighetsidrott eller tränar många och hårda pass per vecka så kan vi lova att vi håller vad vi lovar.
Du ser sällan annonser från oss, vi sponsrar ingen med fria produkter, varför?
All marknadsföring kostar pengar och skall därför i slutändan betalas av dig som konsument.
Varför sponsra, när eliten betalar för bättre prestation? (Det är väl naturligt att de vill prestera goda resultat).
Det var ingen slump att många medaljörer i OS i Tokyo 2020 (eg. 2021), handlade sin energi från oss. De eller deras läkare förstår vad det handlar om, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk…
Välkommen att testa oss!!
Tomas Gustavsson Energikakan AB
Oxelösunds långa triathlon 1985.
Referenser:
- ” Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses” Eur J Appl Physiol 81:346-351.Publicerad 2000
2. ” Improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with
gel forming properties” Scand. J. Gastroenterol 2000;35:1143-1149.Publicerad 2001
- ” Post-exercise ingestion of a unique, high molecular weight glucose polymer solution improves performance during a subsequent bout of cycling exercise” journal of sports sciences, 1-6.
Publicerad 2007