Längdskidor

 

Hur genomför jag en kolhydratuppladding inför Vasaloppet?

Börja uppladdningen i samband med ett träningspass fyra dagar innan start i skidtävlingen. Viktigt är att DIREKT efter avslutat träningspass dricka t ex Vitargo Carboloader eller Vitargo Post (Vitargo och vassleprotein), då det är väldigt viktigt att så fort som möjligt ge kroppen tillgång till energi i form av kolhydrater och protein för snabb återhämtning. Kolhydraterna för att fylla glykogendepåerna igen och proteinet bidrar till att öka eller bibehålla muskelmassan (enligt bilagan till förordning (EG) nr 1924/2006.) 

 

De tre närmaste dagarna innan tävling innebär kolhydrater i stora mängder, ca 600 g per dag. Det motsvarar ca 2,5 kg pasta eller 4,9 kg potatis (!), och ett bra tips är därför att inta en del av dessa kolhydrater genom dryck, se nedan. Det är viktigt att förstå att kolhydrattillskott är komplement till din dagliga kost. Tillskottet ersätter alltså inte dina vanliga måltider! 

 

GUIDE UPPLADDNING 4 dagar innan START Träna igenom hela kroppen, förslagsvis genom att åka skidor, drick DIREKT efter avslutat pass 1 portionspåse Vitargo Carboloader eller 1 portion Vitargo Post. Väl hemma, lagar du till en välkomponerad måltid innehållandes pasta, potatis eller ris. Ät NORMALA portioner, precis som du är van att göra.

 

3 dagar innan START Nu börjar kolhydratladdningen. För att slippa en massa extra volym i tarmen på grund av att man ökar matintaget, används idag ofta kolhydrater i lösning vid uppladdning. Ät alltså NORMALA portioner. Mellan måltiderna, vispa upp en portionspåse Vitargo Carboloader eller Vitargo +Electrolyte och drick totalt 2 portionspåsar under dagen. Du kommer att märka att toalettbesöken blir tätare, det är BRA, vätska är viktigt när kroppen ska lagra muskelglykogen (muskelenergi). Tänk på att inte dricka Vitargo för sent på kvällen – då man blir kissnödig och sömnen kan störas. OBS! Sparsam träning under uppladdningen.

 

2 dagar innan START Drick 2 portionspåsar Vitargo Carboloader eller Vitargo +Electrolyte under dagen.

 

Dagen innan VASALOPPET Drick 2 portionspåsar Vitargo +Electrolyte under dagen. 

 

Tävlingsdagen! Ta med sportdryck i form av Vitargo +Electrolyte och/eller Vitargo Professional. Blanda 1 portion i ca 6-7 dl vatten, är det mer än 10 minusgrader ute, blanda med 5 dl vatten. Vitargo Gel är bra att ha på slutet av loppet, och ger dig energi i 30-40 min, samt koffein motsvarande ca en ½ kopp kaffe som ger en extra uppiggande effekt! Ta gelen precis innan du kommer fram till en vätskestation, så att du kan dricka ett par muggar vatten till för att få vätskan också.

Energibars stabiliserar blodsockret bättre än gel och därför ska du äta dessa kontinuerligt under loppet, speciellt om du åker på tider över 6 timmar. Vitargo Endurance bar eller Vitargo 323 Energy bar är de effektivaste när det gäller att hålla blodsockret på en jämn nivå. En Vitargo 323 Energy bar motsvarar lika mycket energi som två tallrikar havregrynsgröt - och är enklare att ta med i fickan! Vitargo Endurance bar innehåller kreatin, koffein och aminosyror och passar perfekt som komplement till Vitargo 323 Energy bar, den är lättuggad och god. Efter målgång, se till att snabbt fylla på kolhydrater och protein, ta en Vitargo Protein bar eller en Vitargo Performance bar tillsammans med 1 portion Vitargo Post INNAN du hoppar in i duschen! 

 
>>>>>TIPS!

 

ELIT- Vid langning av Vitargo, använd Vitargo +Electrolyte första halvan av loppet – drick Vitargo Professional med grenade aminosyror och koffein sista delen av loppet.  Motionärer- Använd med fördel Vitargo +Electrolyte under loppet – ta med 2 portionspåsar att blanda upp längs vägen – det erbjuds ljummet vatten vid kontrollerna.
Personer med känslig mage, var försiktiga med sockerhaltiga drycker, så som blåbärssoppa och sockerbaserade sportdrycker som serveras under loppet. Drick en mugg vatten och en mugg dryck/sportdryck, så späds sockret ut en aning. (Blåbärssoppa innehåller över 12 g socker per deciliter, en normal sockerbaserad sportdryck ca 6 g socker per deciliter… ju högre koncentration av socker (glukos+fruktos), ju långsammare lämnar drycken magsäcken, och detta kan ge obehagskänslor och i västa fall illamående. Dessutom kommer inte energin ut i blodet så fort som man önskar. Vitargo innehåller inte socker, utan är en kolhydrat som kallas stärkelse. Vitargostärkelsen är snabb ut i blodet, och ligger inte kvar i magen och skvalpar. I studier på bl a Karolinska Institutet har man sett detta, att inom de 10 första minuterna efter att man druckit har det mesta av drycken lämnat magsäcken. Så var inte fallet för en s.k. vanlig sportdrycksblandning som kan innehålla maltodextrin, dextros och fruktos. Läs mer om detta på www.vitargo.se 

 

Vad behöver man då inhandla?
 

Uppladdning: ca 6 portionspåsar Vitargo (ex 4 Carboloader, 2 Electrolyte) att starta uppladdningen med 4 dagar innan start.

 

Vi rekommenderar att ta med under Vasaloppet:

2-4 st Vitargo +Electrolyte påsar (om ni ska ta med egen dryck)

3-4 bars, Vitargo Endurance bar/Vitargo 323 Energy bar 

2-3 Vitargo Gel.

 

Återhämtning: 1 portion Vitargo Post ersätter snabbt och bekvämt akut energibrist. Tag gärna en Vitargo Protein bar utöver detta. 

Lycka till!