Cykel

Veckobaserad cykelträning

För den cykelträning du bedriver i veckorna använder du Vitargo +Electrolyte som sportdryck.
Under hårda intensiva pass blandar du normalt 1 portion per flaska 750 ml.
Vid lugnare träning, t ex distanspass i zon 2, räcker det med 1/4 - 1/2 portion per flaska för att träna upp förmågan att använda fettreserven som bränsledepå. Ett annat alternativ för distanspassen är att blanda 1 porton Vitargo BCAA Race per flaska vatten, och sedan äta små bitar av energibars, t ex Vitargo Endurance bar och Vitargo 323 Energy bar.

Under tävling
använder du med fördel Vitargo Professional, som innehåller Vitargokolhydraten, grenade aminosyror och koffein, alternativt Vitargo +Electrolyte. Ta med dig ett par Vitargo Gel i bakfickan som reserv om du i slutet av racet känner att du behöver en "kick". Varje gel ger dig energi som räcker i dryga 30 min, samt koffein motsvarande ½ kopp kaffe.

Vi rekommenderar maximalt tre portioner Vitargo Professional per tävling på grund av högt koffeininnehåll [20,4 mg koffein/100 ml dryck]. 

Direkt efter ett tufft tävlingsrace bör du tillföra energi och vätska för att kroppen ska börja återhämta sig så snabbt som möjligt. Med Vitargo Post får du en bra dryck med fördelningen 3 delar Vitargokolhydrater, för att fylla på glykogendepåerna, och 1 del högkvalitativt vassleprotein för muskelreperation. 

 

Tänk på att Vitargo sportnutrition är ett komplement till din dagliga kost och ersätter inte dina vanliga måltider!  

 

Blandningstips Vitargo +Electrolyte

Anpassa din dryck till rådande väderförhållanden. Ju varmare klimat/lufttemp, desto mer vatten behöver kroppen.

 

50 g pulver = 1 dl pulver 

Klimat / temp Blandning till slutvolym Kolhydrat / dl dryck och energi
+20 °C — +30 °C 50 g pulver till ∼ 8 dl 5,8 g = 23 kcal
0 °C — +19 °C 75 g pulver till ∼ 8 dl 8,6 g = 30 kcal
0 °C — -10 °C 100 g pulver till ∼ 8 dl 11,5 g = 46 kcal
-10 °C — -20 °C 125 g pulver till ∼ 8 dl 14,3 g = 57 kcal

 

Produktförslag i denna text