Cykel

Hur genomför jag en kolhydratuppladding inför långlopp
exempelvis Vätternrundan?

Börja uppladdningen i samband med ett träningspass. Viktigt är att DIREKT efter avslutat träningspass dricka en kolhydratlösning, gärna med protein, t ex Vitargo POST. Kolhydrater och protein behövs för en snabb återhämtning. De tre närmaste dagarna innan tävling innebär kolhydrater i stora mängder, ca 600 g per dag rekommenderas. Det motsvarar minst 2,5 kg pasta eller 4,9 kg potatis (!) och ett gott tips är därför att inta en del av dessa kolhydrater genom dryck (se nedan). Viktigt att veta är att kolhydratlösningar är ett komplement till din dagliga kost och ersätter inte dina vanliga måltider! Ät normala portioner och komplettera med Vitargo Carboloader/Electrolyte.

GUIDE LÅNGLOPPSUPPLADDNING

4 dagar innan START

Tag en träningsrunda, drick DIREKT efter avslutat pass 1 portionspåse Vitargo Carboloader eller 1 portion Vitargo POST. Väl hemma, laga till en välkomponerad måltid innehållandes pasta, potatis eller ris.

3 dagar innan START

Ät NORMALA portioner. Mellan måltiderna vispar du upp 1 portionspåse Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte och drick, totalt 2 påsar (2x75 g) under dagen. Du kommer att märka att toalettbesöken blir tätare, det är BRA, vätska är viktigt när kroppen ska lagra muskelglykogen. (Sparsam träning under laddningen.)

2 dagar innan START

Drick 2 portionspåsar Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte under dagen.

Dagen innan START

Drick 2 påsar Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte under dagen

Dagen D!

Drick Vitargo +Electrolyte och/eller Vitargo Professional som sportdryck. Vitargo Gel är smidiga att ta med som komplement och ger dig energi som räcker i 30-40 min, glöm inte att ta ett par muggar vatten till dessa också för att få vätskan. Vill du äta något rekommenderar vi Vitargo Endurance bar eller vitargo 323 Energy bar.

 

Lycka till!

 

Produktförslag i denna text