Cykel

Veckobaserad cykelträning

För den cykelträning du bedriver i veckorna använder du Vitargo +Electrolyte som sportdryck.
Under hårda intensiva pass blandar du normalt 1 portion per flaska 750 ml (se tabell nedan för blandning vid olika temperaturer).
Vid lugnare träning, t ex distanspass i zon 2, räcker det med 1/4 - 1/2 portion per flaska för att träna upp förmågan att använda fettreserven som bränsledepå. Ett annat alternativ för distanspassen är att blanda 1 porton Vitargo BCAA Race per flaska vatten, och sedan äta små bitar av Vitargo 323 Energy bar. 

  

 


 

 

Under tävling använder du med fördel Vitargo Professional, som innehåller Vitargokolhydraten, grenade aminosyror (BCAA) och koffein, alternativt Vitargo Endurance Fuel som också innehåller BCAA men där koffeinet är borttaget.
Vill du inte ha BCAA och koffein så använder du Vitargo +Electrolyte som sportdryck.

Vi rekommenderar maximalt tre portioner Vitargo Professional per tävling på grund av högt koffeininnehåll [20,4 mg koffein/100 ml dryck].

Ta med dig ett par Vitargo Gel i bakfickan som reserv om du i slutet av racet känner att du behöver en "kick". Varje gel ger dig energi som räcker i dryga 30 min, samt koffein motsvarande ½ kopp kaffe.
Vill du äta något under loppet rekommenderar vi Vitargo 323 Energy bar.

 

Direkt efter ett tufft tävlingsrace bör du tillföra energi och vätska för att kroppen ska börja återhämta sig så snabbt som möjligt. Med Vitargo Post får du en bra dryck med fördelningen 3 delar Vitargokolhydrater, för att fylla på glykogendepåerna, och 1 del högkvalitativt vassleprotein för muskelreperation. 

            

 


 

För de seriösa vill vi tipsa om ett tillskott som hjälper till att buffra mjölksyran, Beta Alanine.
Kosttillskottet Beta Alanine är framtaget för att hjälpa den hårt arbetande muskeln buffra mjölksyra och därmed upprätthålla normal pH-balans i cellerna vid intensiv träning. Pulvret består av aminosyran beta-alanin som tillsammans med l-histidin bildar karnosin i muskeln. Dipeptiden karnosins uppgift är att just buffra mjölksyra (neutralisera vätejoner) som uppstår vid intensiv träning. Vid intag av beta-alanin uppstår ofta en kittlande stickande känsla i huden de första gångerna man intar pulvret, eller om tar högre doser än man vant sig vid.
Portionsstorleken är satt till 4 gram per dag och det lättlösliga pulvret blandas i 2 dl vätska, förslagsvis våra befintliga sportdrycker eller vatten.

 

Tänk på att Vitargo sportnutrition är ett komplement till din dagliga kost och ersätter inte dina vanliga måltider!  

 


 

 

Blandningstips Vitargo +Electrolyte 

 

Anpassa din dryck till rådande väderförhållanden. Ju varmare klimat/lufttemp, desto mer vatten behöver kroppen.
Tänk på att om det är varmare behöver du dricka med tätare intervaller! Säg att det är +25 grader ute, då kan du behöva dricka var 8-10:e minut. Normalt brukar man säga att ca 2 dl vätska och energi ska intas var 15-20:e minut.

 

50 g pulver = 1 dl pulver 

Klimat / temp Blandning till slutvolym Kolhydrat / dl dryck och energi
+20 °C — +30 °C 50 g pulver till ∼ 8 dl 5,8 g = 23 kcal
0 °C — +19 °C 75 g pulver till ∼ 8 dl 8,6 g = 30 kcal
     
     

 

Produktförslag i denna text