Tennis

Tennis

 

Vitargo för ökad muskelmassa

Om du som tennisspelare behöver lägga på dig några extra kg muskler måste energin du får i dig överstiga den du gör av med. Du ska vara i s.k. ”positiv energibalans”. Istället för att dubblera ris- och pastaportionerna per måltid, kan du äta normala portioner och dricka Vitargo Post eller Vitargo +Creatine mellan måltiderna, 2 portioner Vitargo (150 g pulver) per dag.

 

Träningsdagar:

Drick 1 portion Vitargo Post på förmiddagen som mellanmål, och en portion DIREKT efter träning som återhämtningsdryck. Blanda pulvret i lättmjölk eller vatten. Har du valt att använda Vitargo +Creatine dricker du endast denna dryck de fem första dagarna, sedan går du över på 1 portion (75 g/1,5 dl pulver) om dagen, och 1 portion Vitargo Post direkt efter träning. Under långa träningspass dricker man med fördel Vitargo Electrolyte som sportdryck. Önskar du något att äta föreslår vi Vitargo Endurance bar eller Vitargo 323 Energy bar.

 

Icke träningsdag:

Drick 1 portion Vitargo Post eller Vitargo +Creatine närhelst det passar dig, exempelvis som mellanmål.

 

Vitargo under träningsläger eller cupspel

Om du har ett tufft träningsschema är risken för överträning större. För att undvika överträning är en snabb ÅTERHÄMTNING direkt efter träning och match viktigt. Drick kolhydrater så fort du har möjlighet efter träningen, med fördel en dryck som också innehåller protein. Välj Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte om du är ute efter endast kolhydrater, annars är Vitargo Post en komplett återhämtningsdryck. Vitargokolhydraten återladdar glykogen (energi) i musklerna minst 70 % snabbare än t ex vanligt förekommande sportdrycker och läsk*. 1 portionspåse Vitargo Carboloader som du dricker direkt efter träningspasset motsvarar ca 3 portioner pasta i upptagna kolhydrater från tarmen. Bars kan vara lämpligt att använda som energitillskott för att hålla blodsockret stabilt under dagen. Vitargo Protein bar eller Vitargo 323 Energy bar fungerar då utmärkt.

 

[*Bevisat i publicerad studie Karolinska Institutet]

 

Det är viktigt att senast ett par timmar efter match/träning äta en kolhydratrik komplett måltid med t ex pasta eller potatis, kött, fågel, fisk och grönsaker. Slarva aldrig med maten!

 

2 träningstillfällen/ dag
1:a passet: 1 påse (75 g pulver) direkt efter träning. Välj med fördel Vitargo Carboloader eller Vitargo+Electrolyte för att återställa glykogendepåerna.

 

2:a passet eller match: Drick Vitargo+Electrolyte eller Vitargo Professional under matchen som sportdryck. 1 portion Vitargo Post direkt efter matchen påskyndar återhämtningen. Drick sportdryck under matchen för att hålla energi- och vätskebalans. Dricker du endast vatten är risken stor att du blir orkeslös sista skedet av matcherna.

 

Vanliga tränings-och match veckor

 

Efter tuff konditionsträning, drick 1 portion Vitargo Post direkt efter passet. 

 

Match

Dagen före match kan du kolhydratladda med 1 påse Vitargo Carboloader, som du dricker under kvällen. Detta motsvarar ungefär 3 tallrikar extra med pasta i energiupptag!

 

Under matchen dricker du sportdryck där vi rekommenderar Vitargo Electrolyte eller Vitargo Professional. Börja drick drycken redan under första set. När det är riktigt varmt ute och temperaturen överstiger 25 grader, används med fördel dessa sportdrycker. Electrolyterna (salter) i drycken kompenserar för saltförlusten du har genom svettningen. Tillsammans med vatten och kolhydrater minimeras risken för att kramper ska uppstå och att du blir uttorkad. Blanda 1 portionspåse i 1 liter vatten. Drick ofta och lite, ca 1-1,5 dl åt gången. 

 

Lycka till!