Kliniska studier

Vitargo® drar till sig stort intresse världen över i sportnutrition, på grund av dess unika egenskaper. Läs mer om de kliniska oberoende publicerade studier som genomförts på kolhydraten. Referenser till studierna kan läsas i sin helhet nedan (PDF), önskas en övergripande lättförståelig sammanfattning av studien rekommederas att följande sammanfattning läses:

Carbostudier

Kompletta studier

Senaste publicerade Vitargostudien är från 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5026365/
Ingestion of High Molecular Weight carbohydrate enhances subsequent repeated maximal power: A randomized controlled trial

Studien är intressant för t.ex. hockeyspelare, intensiv bollidrott mm där man drog slutsatsen att man med fördel bör dricka en högmolekylär kolhydratsdryck(Vitargo) och orka mer i hård träning eller matchsituation:
”In conclusion, following prolonged, intense endurance exercise, the ingestion of carbohydrate solutions enhance velocity and power output during subsequent high-intensity resistance exercise; this effect was larger and clearer following the ingestion of a HMW carbohydrate, relative to a LMW carbohydrate. The current dataset, however, was unable to provide evidence to resolve the underlying physiological cause of this enhancement. Nevertheless, from a practical perspective, the current outcomes suggest that athletes training and performing in sports that require repeated-maximal muscle power output, may benefit from ingesting a HMW carbohydrate solution, as opposed to a solution containing the traditional lower molecular weight maltodextrin.

L-KARNITINSTUDIEN
(Publicerad Jan 2011, Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans: the dual role of muscle carnitine in exercise metabolism.) är den första studien på oralt intag av L-karnitin som visat sig fungera. Det som gjort detta möjligt är Vitargokolhydraten! Vitargo höjer insulinet kraftigt de första 10 min efter intag, mer bestämt 178 % mer än en blandning av maltodextrin och sockerarter.

Denna arbetsstudie på tränande unga män, kan sammanfattas såhär:

Tidigare har det varit tröstlöst att oralt supplementera med L-Karnitin, det har helt enkelt inte fungerat. Nu har professor Paul Greenhaff med kollegor visat att genom att använda Vitargokolhydraten i kombination med L-Karnitin i en arbetsstudie med 14 vältränade friska unga män, fått höjda värden av L-Karnitin.

VAD HAR ATLETEN FÖR NYTTA AV DENNA UPPTÄCKT?
Lite kortfattat om L-Karnitin; L-Karnitin är en aminosyra som hjälper kroppen att omvandla fett till energi. Detta sker i den innersta delen av cellen (mitokondrien) som är cellens förbränningsugn.

Om L-Karnitin saknas försämras kroppens förmåga att förbränna fett vid fysisk aktivitet. L-karnitin förbättrar även återhämtningen och minskar kroppens produktion av
mjölksyra.

Tack vare Vitargo och dess egenskaper lyckas man nu få supplementering av L-karnitin att verkligen fungera, och ge idrottare en hel del fördelar. Man såg nämligen i denna nya studie att muskelns totala karnitin ökade med 21 % jämfört med referensgruppen, och muskelglykogenet i den arbetande muskeln sparades med 55 % vid arbetskapacitet på 50 % av VO2 max. Även MUSKELLAKTATVÄRDET VAR 44 % lägre!! Inga dåliga resultat! Dessutom sågs dessa förändringar i samband med en förbättring av fysiskt arbete.

Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans: the dual role of muscle carnitine in exercise metabolism.´
Wall BT, Stephens FB, Constantin-Teodosiu D, Marimuthu K, Macdonald IA, Greenhaff PL.
J Physiol. 2011 Jan 4.

Studien i sin helhet

Om du ska genomföra flera kraftprov under samma dag bör du ha Vitargo som kolhydratkälla i återhämtningsdrycken!
En ny klinisk studie på Vitargokolhydraten, publicerad i Journal of Sports and Science visar det.

” Post-exercise ingestion of a unique, high molecular weight glucose polymer solution improves performance during a subsequent bout of cycling exercise” journal of sports sciences, 1-6.

Publicerad 2007

Studien i sin helhet

Många idrottare har dåliga erfarenheter av sportdryck under ansträngning – allt vi kan säga är prova VitargoVitargo har väldigt låg osmolalitet, dvs. passerar magsäcken snabbt och bevämt, 80 % snabbare än vanliga sportdrycker. Följande studie genomförd vid Karolinska Inst. visar detta.

” Improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with

gel forming properties” Scand. J. Gastroenterol 2000;35:1143-1149.Publicerad 2001

Studien i sin helhet

Vitargo återinlagrar muskelglykogen i muskeln 70 % snabbare än andra sportdryckskolhydrater! Denna första studie som genomfördes 1999 vis Karolinska Institutet slog vetenskapen med häpnad – ingen hade förväntat sig någon skillnad mot andra sportdryckskolhydrater.

” Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses” Eur J Appl Physiol 81:346-351.Publicerad 2000